Lontoo: Päivä 1

Kauan odotetulta Lontoon reissulta on palattu ja on pakko sanoa, että kaipaan jo takaisin. Seuraava matka on vähintään jo ajatuksen tasolla suunnitteilla, sillä sen verran paljon rakastuttiin molemmat Lontooseen. Tämähän oli tietysti jo arvattavissa ainakin omalta osaltani.

Ensimmäinen päivä sujui pienen väsymyksen merkeissä aikaisesta heräämisestä ja matkustamisesta johtuen, mutta silti jaksoimme kävellä päivän aikana liki 20 kilometriä. Olimme kuulleet Englannin olevan kallis maa, mutta kyllä lentokentällä silti otettiin heti luulot pois. Ostimme liput Gatwick expressiin sekä Oyster-cardit eli paikalliset matkakortit ja nehän maksoivat hulppeat n. 75 euroa. Kätevää kyllä, mutta melko kallista. Lentokentällä oli myös ilmeisesti juuri löytynyt terminaalista epäilyttäviä yksinäisiä laukkuja, sillä paikalla oli paljon poliiseja sekä pommiryhmä. Perussettiä siis heti Lontoossa. Onneksi oltiin myös juuri ennen matkaa käyty katsomassa London has fallen...

Ensimmäisenä päivänä tuli tosiaan käveltyä reippaasti ja jätimme undergroundilla kulkemiset myöhemmille päiville, sillä lyhytkin matka maksaa tubella 2,40 puntaa ja tietysti maan pinnalta näkee ne nähtävyydetkin paremmin.

Kävelymatkan varrella tuli nähtyä mm. Big Ben, Westminster abbey, Thames-joki sekä ihana paikallinen pubi, jonka terassille jäimme hetkeksi nauttimaan aurinkoisesta säästä. Säät suosivat meitä koko matkan ajan ja ensimmäinen kunnon sade iskikin juuri silloin, kun istuimme lentokoneessa matkalla takaisin Suomeen.

Matkan aikana kävimme hyvin vähän tutustumassa nähtävyyksiin sisältä päin, mutta HMS Belfast eli kuvassa näkyvä vanha sotalaiva tuli tsekattua sisältä saakka. Tämä laiva on ollut mukana mm. Normandian maihinnousussa, joten paljon mielenkiintoista historiaa tuli koettua myös matkan aikana. Matkalla TV:stä tuli myös Skyfall ja pääsimme Samin kanssa bongailemaan elokuvasta paikkoja, joissa olimme käyneet.

Millenium bridgellä ei tullut käveltyä, mutta tämä on juuri se silta, jonka Kuolonsyöjät tuhoavat Harry Potter- elokuvissa. Tärkeä nähtävyys siis itselleni.

Matkan aikana tuli myös shoppailtua ja voisin viikonlopun aikana kuvata meidän miljoonat Primark-ostokset. Pahemmin sielläkään ei lähtenyt lapasesta shoppailun suhteen, mutta onneksi olin varautunut matkaan suht tyhjällä matkalaukulla, niin Saminkin ostokset mahtuivat mukaan. Ensi kerralla tosin lähden vielä tyhjemmällä laukulla matkaan.

Reissukuulumisia tulee vielä lisää ja puuttuvasta maanantaimittauksesta sen verran, että teen postauksen heti kunhan vain ensin paikannan mittanauhan jostain.

Onko teistä moni käynyt Lontoossa? :)
  1. Kivoja kuvia, haaveilen vielä sinne menosta :)

1. Sinne vaan, suosittelen! Oli niin upea paikka, että haluan jo takas :(

2. Minä asun osin Lontoossa (jo pitkästi toistakymmentä vuotta, melkein 5 vee vakituisesti) ja blogissani on joskus Lontoo-vinkkejä. Yksi vinkki on tykätä Facebookissa tästä: https://www.facebook.com/Londonist-18658326042/ ja tilata meiliin http://www.timeout.com/london/ , jossa on tarjouksia ja alennuslippuja (ravintolat, teatteri, muut pääsyliput jne.).

Gatwickistä kulkeminen tosiaankin maksaa, kannattaa melkein lentää LHR:lle. Bussi tosin on Gatwickista Victorialle edullisempi.

Vielä yksi juttu; jos matkustaa viikonloppuna tai bank holidayna, kannattaa aina tarkistaa reitti (-> ratatöitä ja muita sensellsiaia on usein ja varoittamatta) joko täältä www.tfl.gov.co.uk tai täältä http://www.nationalrail.co.uk/

1. Joo LHR kautta voisi olla halvempi niin pitää miettiä josko ensi kerralla satsaisi Finnairiin sitten. Ne liput oli vaan niin merkittävästi kalliimpia tällä kertaa, että tuli näin kokonaisuudessaan kuitenkin edullisemmaksi.

Meille toi bank holiday oli kokonaan uusi juttu, mutta ens kerralla osataan varautua siihenkin :D Kiitos paljon vinkeistä!

2. Finski on aika hintava. Kandee tsekata myös SAS, vaikka lentäisi Hesasta Tukholmassa pyssärin tehden. Yleensä ei huono.

Piti vielä mainita, että Gatwickistä tulee Victorialle ns. tavallinenkin juna (Southern services, Briteissähän Thatcherin aikana yksityistettiin rautatiet, ja sen jälkeen yhden firman lippu ei ole kelvannut toiselle, ja mikään ei ole sujunut muutenkaan...). Noin 5 puntaa halvempi, muistaakseni.

Tukholmasta on Lontooseen myös todella edullisia lentoja, eivätkä laivaliput maksa kovin hirveästi, joten ellei ole kiire, niin kandee tsekata sekin reitti.

Pitää varmaan kirjoittaa omaan blogiini jokin Lontoo-tietopaketti :)

3. Finski ei ollu itseasiassa niin paljoa kalliimpi, mutta ne ajat oli sitten taas huonot meille. Muuten voisi kikkailla esim. Tukholman kautta, mutta ei siinä varmasti niin paljoa säästä, että kannattaisi aikaa tuhlata taasen siihen.

Me mentiin takaisin Gatwickille juurikin sellaisella tavallisella junalla, kun Express oli huollossa. Melko helppo vaihtoehto sekin oli vaikka joututtiinkin vaihtamaan.

Kirjoita ihmeessä tietopaketti, käyttöä luulisi olevan :)

3. Mä palasin juuri viime sunnuntaina 10 päivän Lontoon reissulta ja heti voisin kyllä lähteä uudestaan! :) Mä lensin British Airwaysilla Heathrowlle ja sain mielestäni hyvän hintaset lennot.

Koko matkan aikana käytin metroa vaan kerran ja muuten tuli liikuttua kävellen sekä muutaman kerran bussilla. Ja mäkin shoppailin Primarkissa ja sekosin sen verran, että piti lainata Lontoossa asuvalta tädiltäni laukkua, et sain tuotua kaiken Suomeen... xD

1. Pitääkin ensi kerralla tutkailla lentoja vielä aiemmin, jos vaikka sinne Heathrowlle saisi itsekin fiksuun aikaan menevät edulliset lennot. Viimeksi varattiin nämä Norskilta pari kuukautta ennen reissua ja lennot oli vaan sen 100e eestaas.

Bussi onkin Lontoossa huomattavasti edullisempi vaihtoehto ja varmaan mekin ensi kerralla uskalletaan sitä käyttää nyt kun vähän tunnetaan paikkoja :) Vaikka munkin matkalaukku oli melkein tyhjä kun lähdettiin, jää sieltä kyllä vielä enemmän tavaraa pois ja suuntaan heti ensimmäisenä päivänä sinne Primarkiin :D